Doorgaan naar hoofdcontent

'Waarom Mark Rutte liever tramconducteur is'



Jaaaa, die deed je verder lezen he? Ach, het effect van een goede headline kent z'n weerga niet!

Veel ondernemers stoppen alle energie en aandacht in de bodytekst van een nieuwsbericht, persartikel of brochure. Tuurlijk, inhoudelijk moet het kloppen en overtuigen, maar men moet wel bereid zijn überhaupt aan je verhaal te willen beginnen. En die kans vergroot je aanzienlijk door de juiste headline erboven te formuleren. Een die verleidt en prikkelt. Door dé oplossing te hebben voor een specifiek probleem. Of door een vraag te stellen die jouw doelgroep gegarandeerd aan het denken zet. Onderschat de kracht niet van een goede headline. Als we even de digitale bril opzetten, bepaalt dit of je websitebezoekers meer informatie willen, je brochure downloaden of iets bestellen bij je.

Dat het formuleren van de headline misschien wel het moeilijkste is van de totale schrijfklus, zal ook de meest doorgewinterde copywriter bevestigen. Er bestaat helaas niet zoiets als een 'headline modus' die je eventjes aanzet wanneer nodig. Ongeacht de boodschap vergt het keer op keer een flinke dosis inlevingsvermogen, creativiteit en scherpte om de juiste toon te zetten. Hoewel je persoonlijke smaak nooit volledig kan negeren, is er altijd wel een gegronde reden te vinden waarom een headline zal scoren. Dit zal ik proberen aan te tonen door middel van vijf voorbeelden die m.i. doorslaggevend zijn om elk een specifieke reden:

1. Headline: 'Waarom groeien slimme kinderen op tot zware drinkers?'

Deze headline demonstreert een verrassende connectie die je niet zou verwachten. Slimme kids die, later als ze volwassen worden, erg vatbaar zijn voor (te) veel alcoholische versnaperingen.
Als lezer triggert deze vraagstelling je vanwege de op het eerste oog lijkende contradictie. Enerzijds stel je jezelf de vraag: Hoe kan dit gebeuren? Aan de andere kant stel je jezelf de vraag: Hee, maar ik heb/was een intelligent kind..moet ik me zorgen maken? Het dwingt je bijna om te klikken en de rest van het verhaal te lezen.

Probeer het zelf maar eens:
Waarom groeien (groep mensen) uit tot (verrassende uitkomst)?

2. Headline: 'Maak van je 50,- euro router een 600,- euro router'

Iedereen houdt van een goede deal. Deze slimme headline suggereert dat je 550,- euro winst kan maken op iets dat je voor 50,- euro hebt gekocht. Ik bedoel, zelfs mensen die geen interesse hebben in dit onderwerp (of, sterker nog, niet eens weten wat het is) zullen waarschijnlijk nog klikken. Gewoon om het willen weten.
Probeer het zelf maar eens:
'Maak van je (onverwacht of goedkoop product) een (veel kostbaarder product).'

3. Headline: 'De 10 meest exotische plekken op aarde'

Heerlijk, zo'n vlucht uit het alledaagse. Je visualiseert de mooie plaatjes al in je hoofd, voordat je überhaupt geklikt hebt.
 'Top-zoveel lijstjes' zijn een goede manier om je product of service te promoten. Je kunt het in de schijnwerpers zetten zonder pusherig te zijn.
Schoenenverkoper? 'De 10 meest gewilde schoenenmerken van dit moment'.
Je eigen ijskraam? 'De 5 meest populaire ijssmaken in Nederland'.
Probeer het zelf maar eens:
'De 10 meest (bijvoeglijk naamwoord) (product/dienst/ding) in de wereld'.

4. Headline: 'Waarom doet Arjen Robben niet mee in de finale van het WK?'

'Sorry, wat? Hoezo niet?!'
Dit wil de lezer (voetbalfan of niet, iedereen volgt het Nederlands elftal tijdens een WK) uiteraard gelijk weten. Een prikkelende vraag als headline is altijd een goede zet. En dit hoeft heus niet gepaard te gaan met een wereldschokkend onderwerp. Een headline zoals: 'Waarom wijzen bankier steeds vaker een lucratieve promotie af?' bereikt hetzelfde effect met een minder 'dramatische' verhaallijn.

Probeer het zelf maar eens:
'Waarom zegt (persoon x) nee tegen (iets waar persoon x normaal ja tegen zegt)?'

5. Headline: 'Hoe om te gaan met een introvert kind'.

1 van mijn favorieten: de 'how to'-techniek. Door te beginnen met het woordje 'hoe' krijgt het hele artikel een oplossingsgericht karakter. In dit geval belooft de tekstinhoud een handvat te worden voor ouders die wel wat hulp kunnen gebruiken. Elke ouder die worstelt met dit probleem zal meer willen weten.
Aan de andere kant hoef je deze headline slechts een beetje te tweaken om ieder willekeurig publiek aan te spreken. 'Hoe je van een huilbaby een lachbaby maakt' bijvoorbeeld. Of 'Hoe te spreken voor een publiek zonder zenuwen'.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe je de aandacht kan trekken voor je content. Er is al zo'n gigantische hoeveelheid waar je tegen op moet boxen. Content die bovendien steeds meer op elkaar begint te lijken. De keuzevrijheid is dus gigantisch voor je potentiële lezer. Better begin with a tempting headline then!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.