Doorgaan naar hoofdcontent

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen. Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.


Inbound vs. outbound marketing

De beste manier om met een beperkt budget blijvend interessant te zijn? Creëer een warm bad om je bedrijf heen, gevuld met relevante content. Deel zoveel mogelijk kennis en informatie online en offline over jouw branche en bedrijf, zodat men al dippend de tenen in het water waagt. Eenmaal vertrouwd met je manier van communiceren en overtuigd van je expertise, zet je de bubbels aan zodat ze niet meer zijn weg te slaan. 

Als je mensen blijft prikkelen met interessante informatie, vergroot je de kans dat ze:
1. Gebruik willen maken van je diensten.
2. Zullen terugkomen.
3. Gratis publiciteit op gang brengen.

Het creëren van zo'n warm bad/jacuzzi wordt ook wel inbound marketing genoemd. In plaats van een bepaalde perceptie over je producten op te leggen aan de consument (outbound marketing), laat je hem of haar zelf een mening vormen. Consumenten zijn zo makkelijk meer in te pakken. Daar zijn ze te slim voor geworden. Door vooral je kennis te etaleren over allerlei branchegerelateerde zaken, word je relevant voor mensen aan die echt geholpen willen worden. Met inbound marketing val je mensen niet meer lastig, je komt ze meer tegemoet.

Reclame zonder (al te veel) kosten

Daarbij komt dat bedrijven die inbound marketing toepassen meer dan 50% goedkoper uit zijn per lead dan organisaties die zich enkel richten op outbound marketing. Win-win taferelen. Beter dus dan je zuurverdiende budget enkel investeren in traditionele 'eenrichtings' reclame. Bepaal je zelf de boodschap die volgens jou bij een product past, of benader je het vanuit het perspectief van je doelgroep? Ik hoop het laatste, ook al zie ik meer van het eerste. ''En nu maar hopen dat het gelezen wordt!''. Vast wel, maar of men er op zit te wachten, is een tweede.

Heb je nooit geleerd van je ouders niets van vreemden aan te nemen? Nodig daarom je doelgroep eerst eens uit om je beter te leren kennen. Laat via je website, social media en presentaties/workshops zien wat je in huis hebt en waarom ze bij jou aan het goede adres zijn. Voor je het weet betekent dit ook voor jou het einde aan koude acquisitie. Inbound marketing is ideaal om traffic naar en conversie op je website een flinke boost te geven. Interesse maakt geïnteresseerd, remember? Zet die bubbels nog maar wat hoger..

Eerst zaaien, dan oogsten

Hoewel ieder bedrijf zijn eigen unieke invalshoek moet zoeken om inbound marketing te implementeren, kan ik je tot slot wel al de nodige handvatten meegegeven. Voordat je de interactie begint op te zoeken met je doelgroep, zorg je er eerst voor dat je genoeg relevante content hebt om te delen. Maar ja, wanneer is content relevant te noemen? 
  • Als het problemen bespreekt en oplossingen biedt.
  • Als het ook werkelijk een rol speelt in het dagelijkse leven van je doelgroep.
  • Als het entertaint.
Als je genoeg branchegerelateerde onderwerpen en thema's hebt die voldoen aan deze criteria, zul je moeten beslissen langs welke kanalen jij de interactie wilt opzoeken. Afhankelijk van de tijd en energie die je er in wilt steken, en de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt, kun je een keuze maken uit de volgende instrumenten:
  • Website: zorg ervoor dat je website beter gevonden wordt door zoekmachineoptimalisatie (SEO) en maak het je bezoeker zo eenvoudig mogelijk door informatie beknopt te houden en een hoge navigatiesnelheid te garanderen. Laat je inspireren door grote bedrijven als Nike, BMW, Apple. Persoonlijk ben ik ook erg fan van het overzicht en gemak van www.oxxio.nl.
  • Social media: onderzoek waar jouw doelgroep zich online bevindt en zoek die interactie met ze via facebook, linkedin en/of twitter. Bedenk campagnes om ze te prikkelen en je bekendheid te vergroten.
  • Blog: voeg een blogsectie aan je website waar je met regelmaat interessante en bruikbare info deelt voor je doelgroep en verspreidt het via social media.
  • Youtube: Hoewel dit veel tijd vergt, kan een eigen youtubekanaal je vindbaarheid en rol van expert aanzienlijk vergroten. Uiteraard voeg je deze video's toe aan je website. Check ter inspiratie deze video van Karwei.
  • Whitepaper: voor als je het écht goed wil aanpakken en genoeg informatie te delen hebt. Het kost wat tijd en energie om het inhoudelijk sterk te maken, maar is vaak nog overtuigender dan een blog. Op deze website vind je genoeg voorbeelden ter inspiratie.
  • Webinar: eigenlijk een gratis online college over een specifiek branchegerelateerd onderwerp waar men zich voor kan inschrijven via de website. Op de website van Hubspot (hét boegbeeld van het inbound marketing) vind je een waslijst aan voorbeelden.
Tot slot: strategie, planning en evaluatie is alles. Zonder een helder doel vooraf en strakke analyses achteraf, blijft het gissen. Dan kan je net zo goed weer strooien met folders en banners, in de hoop dat iemand toevallig op dat moment behoefte heeft aan je.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.'

Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.