Doorgaan naar hoofdcontent

Wat, wie en hoe? Op naar relevante content!

'Ik ga toch geen informatie gratis weggeven? Jarenlange kennis en ervaring zomaar op m'n website delen? Dan cijfer ik m'n eigen expertise weg en hebben klanten me straks niet meer nodig!' 

Of het ontzag voor jou als expert stijgt juist waardoor klanten niet alleen terugkomen, maar ook free publicity op gang brengen. Als je contentmarketing goed aanpakt, zou je zomaar brancheleider kunnen worden. Voordat je zo ver bent, zul je eerst een goede basis moeten realiseren door middel van je website. Pas als je het hier op orde hebt, kun je zorgeloos andere media inschakelen en groeien in je rol als expert.

Als je qua werkzaamheden afgelopen jaar ook maar in de buurt bent gekomen van je marketingafdeling, kan het je niet ontgaan zijn. Contentmarketing was heet en dat zal niet snel veranderen in 2015. Voor sommige bedrijven staat en valt alles ermee. Budgetten worden vrijgemaakt voor nieuw personeel, strategieën en adviesbureaus. Anderen blijven sceptisch en besteden hun budget liever aan meer traditionele marketingtools. Ene kant bang voor het onbekende, andere kant zijn resultaten moeilijk meetbaar. Bij te veel focus op ROI mis je wat mij betreft het belangrijkste doel van contentmarketing: loyale klanten. 

Als je het goed aanpakt resulteert dat in meer business en echte 'brand advocates', ofwel tevreden klanten die namens jou een goed woordje doen of interessante content van jouw bedrijf delen met hun netwerk. Sharing is caring. Zo kom je in het geheugenbakje terecht van wellicht toekomstige klanten. 

Contentmarketing beslaat een enorm terrein. Ik focus me nu op het communicatiefundament voor ieder bedrijf: de website. Als je het hier goed in orde hebt, zijn vervolgstappen naar andere media een stuk eenvoudiger. Om goede content te realiseren voor je website zul je altijd specifieke doelgroepsegmenten in gedachten moeten houden. Dat behoeft goede data en een nog beter luisterend oor, zeker wanneer je jezelf de volgende drie vragen stelt.


1. Wat brengt de bezoeker hier?

Verschillende consumenten bezoeken je website vaak om verschillende redenen. Willen ze geïnsprireerd worden of 'slechts' geïnformeerd? Komen ze direct op je website of na het intypen van specifiek zoekwoord gerelateerd aan jouw core business? Om mensen een betekenisvolle merkervaring te laten beleven, moet je begrijpen waarom men je website bezoekt. Als ze op bezoek komen om iets bij te leren, zul je met hele andere content moeten komen dan wanneer ze enkel nieuwsgierig zijn naar wie er zoal werkt bij jullie bedrijf. 

Het identificeren van doelgroepsegmenten is hierbij key. Als je dit helder voor ogen hebt, kun je veel gerichter je site onderdelen invullen. Denk bijvoorbeeld aan het nieuwssegment op een website. Vind jij iedere week een nieuw stukje tekst ok, of wil je meer vermaakt worden met video- en fotomateriaal? 


2. Wie heb ik eigenlijk voor me?

Een van de belangrijkste vormen van segmentatie is gebaseerd op klantprofielen: de demografische en lifestyle data waaruit je interesses en (content)voorkeuren kan filteren. Een 19-jarige jongeman uit Oostvoorne zal hele andere contentbehoeften hebben dan een 30-ennogwat dame uit hartje Amsterdam. Zelfs twee vrouwen van dezelfde leeftijd die in hetzelfde gebouw leven, kunnen uiteenlopende interesses hebben. 

Om een compleet beeld te krijgen van klanten, zul je verschillende data moeten combineren. Zo heb je offline data zoals leeftijd, geslacht, gedrag en merkvoorkeuren met daarnaast data die meer gerelateerd zijn aan 'online' gedrag


3. Hoe maken zij een connectie?

Iedere consument kan in de stemming zijn voor verschillende typen content, afhankelijk van het device dat hij of zij gebruikt. Zo blijkt uit onderzoek voor een website vol met recepten dat men per mobiele telefoon vaak slechts een idee voor het avondeten wil opdoen, terwijl een bezoeker per laptop juist extensieve menu's samenstelt. Ook het moment van de dag en seizoen van het jaar bleek bepalend voor de interesse naar content. 

Analyseer met regelmaat het surfgedrag van je bezoekers (meest bekeken pagina's + meest geklikte buttons + meest gedeelde content) en spring daar op in. Hoe? Door de content prominenter aan te bieden of er meer aandacht aan te besteden. Denk aan een extra landingspagina speciaal ingericht voor het onderwerp waar de laatste tijd zo veel vraag naar is. 

Vergeet je verhaal niet!

Door bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden heb je al een flinke stap gezet naar relevante contentmarketing. Maar dan moet je vervolgens wel echt iets te vertellen hebben. Dat onderschatten ondernemers nog te vaak. Consumenten prikken er zo doorheen als je content deelt puur om het delen. Je moet een inspirerend verhaal in huis hebben (of in huis halen door experts, want van ieder bedrijf is een merk te maken). Een verhaal dat, ongeacht het medium waarmee het verspreid wordt, een directe associatie met jouw bedrijfsmerk oproept en..als je het goed doet..wordt gedeeld! 

Wie weet komt het dan toch nog goed met je ROI... 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.