Doorgaan naar hoofdcontent

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.'

Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.
Wat ik ermee wil zeggen is vrij simpel. Ondernemers zitten vaak in zo'n extreme workflow dat er nauwelijks tijd is voor 'digitale zelfmerkreflectie'. Om even kort stil te staan bij je bedrijf en te onderzoeken hoe je als merk (online) functioneert. Hoe je overkomt bij je doelgroep en zo functioneert tussen al je concurrenten. En of dat imago ook overeenkomt met jouw eigen perceptie, of dat je compleet de plank misslaat.

Grote kans dat je minder moeite hoeft te doen voor meer business.

Come again?

Prima.

Grote kans dat je mínder moeite hoeft te doen voor méér business!

Verdiende aandacht

Uitroepteken was wellicht overbodig, maar dan weet ik zeker dat 'ie nu wel definitief binnenkomt. Overigens wel goed lezen hè, want ik heb het over een 'grote kans'. Alles hangt namelijk af van hoe jij je als merk positioneert en daarmee de aandacht weet te trekken van de juiste mensen op het juiste moment.

Door een heldere boodschap en consistente manier van communiceren, kloppen mensen graag bij je aan en komen ze net zo lief weer terug. Wie weet doen ze zelfs (geheel vrijblijvend) promotie voor je. Mond-tot-mond reclame heet dat. Scheelt je een bon duiten.

Een sterke online merkidentiteit kan dus rete-interessant zijn voor je. Maar dan moet je 'm wel goed verzorgen. Beetje van de bühne schreeuwen en aandacht trekken kan iedereen. Op een relevante en respectvolle manier aandacht verdienen en vasthouden echter, is voor weinig ondernemers weggelegd. Vaak door tijdgebrek, maar nog vaker door onkunde.

Just do it

Dan maar uitbesteden? Nee, geloof me, je moet je er even toe aanzetten, maar je gaat het leuk vinden. Zeker als je aan de achterkant van je site en eventuele campagnes ook begint te zien hoe je inspanningen zo hun vruchten afwerpen. Door het stijgende verkeer náár en interactie óp je website.

Waar te beginnen Tom, zeg het me!

Het gaat niet over één nacht ijs, maar om je werkelijke imago op het wereldwijde web zo dicht mogelijk bij je gewenste imago te krijgen, adviseer ik de volgende stappen te volgen:

1. Breng je (gewenste) imago in kaart
Formuleer in 1/2 alinea's wat je als organisatie wilt uitstralen. Denk aan je visie, missie, kerncompetenties en waarden. Tezamen geformuleerd in je positionering. Nog niet eerder over nagedacht? Pak dit artikel er nog eens bij, trek wat collega's in een brainstormhok en schrijf het uit. Kijk vervolgens heel kritisch naar je online communicatie, zoals je website en social media, en analyseer hoe je overkomt. Kruip in de huid van je doelgroep en stel jezelf de vraag: 'voel ik me aangesproken? Geholpen? Geïnspireerd?' Het is te bidden voor je. Als jij het zelf niet ervaart, grote kans dat een willekeurige bezoeker snel afhaakt na binnenkomst op je site.

2. Bied oplossingen, zo snel mogelijk
Stop met het preken voor eigen parochie en fabriceer teksten die direct inspelen op de behoeften van je doelgroep. Dat je kwaliteit levert, een professioneel team hebt en super, te gek gave vrijdagborrels organiseert, is hartstikke prima, maar daar kom ik niet voor. Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn probleem. En op basis van bepaalde zoektermen of via een referral ben ik terecht gekomen bij jouw bedrijf. Laat me niet te veel klikken aub. Help me out.

3. Blijf in beweging
Start direct met yogalessen om de spieren en gewrichten wat soepeler te krijgen. Je voelt je verheven, trust me! Nee hoor, geen zorgen. Hoe je er fysiek voor staat, interesseert me niet. Ik doel hier op het feit dat je online nooit 'klaar' bent. Eenmaal je merk live wil niet zeggen dat je er bent. De digitale wereld en behoeften van de consument veranderen continu, en daarom moet ook jij flexibel blijven. Merk je aan de achterkant van je site dat veel bezoekers geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp, dat nog wat verscholen zit achterin je website? Breng het naar je homepage, schrijf er een blog over of ga er over in gesprek met een expert en leg het vast op video. Zo stijg je weer in je rol als expert.

4. Houd het tactvol
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Of wacht, dat gaat eigenlijk prima, want het blijft helaas nodig. Hoe vaak mensen tegenwoordig ook online zaken doen (en hoe koud en afstandelijk dat soms ook aanvoelt), beschouw ze nooit en te nimmer als nummertjes. Geloof het of niet, maar achter elke klacht, opmerking of vraag schuilt een persoon van vlees en bloed. Luister daarom oprecht naar hem of haar (uitzonderingen daargelaten), voorzie ze van een concreet antwoord en wacht bovendien niet te lang. Zeker op social media kan een klacht over jouw merk héél rap een héél lelijk staartje krijgen. Zo eentje dat je het liefst gelijk kapot trapt, maar waar je net niet bij kan.

Lekker onderweg

Heldere taal toch? Rome is niet in één dag gebouwd, laat staan jouw online merkidentiteit. Het vergt tijd en inspanning om op te vallen in dat malle oerwoud vol copycats. En al helemaal om in de schijnwerpers te blijven. Als je eenmaal je route hebt bepaald door de eerste twee stappen hierboven, en je behoudt je relevantie en scherpte door de volgende twee, dan help je jezelf in ieder geval al aardig in het zadel.

Aardig ja, want je bent er nog lang niet. Het is een proces van vallen en opstaan, net als het hele ondernemerschap. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ach, customer..zeur nie!

'Mag ik uw jas aannemen meneer?' Maar natuurlijk. Uh, je werkt hier wel toch? 'Uiteraard meneer. U bent overigens 20 minuten vroeger dan de gereserveerde tijd. Mag ik u uitnodigen aan de bar plaats te nemen? We bieden u daar graag een drankje aan terwijl we uw tafel klaarmaken. Dit drankje ziet u overigens niet terug op uw uiteindelijke rekening.'