Doorgaan naar hoofdcontent

Centerparcs: time to step up your game!

Geacht management der Centerparcs, en dan in het bijzonder Centerparcs Huttenheugte, geen idee namelijk of het overal exact hetzelfde is. Lijkt me wel, dus negeer eigenlijk alles maar na de eerste komma,


Laat ik vooropstellen dat ik, samen met mijn kersverse gezin, er echt goed tussenuit ben geweest. Jullie park is perfect gelokaliseerd; middenin de natuur, lekker ver weg van alle bedrijvigheid. Tel daar de (bizar-voor-deze-tijd) subtropische weersomstandigheden en de kindvriendelijke opzet van het park bij op, en je hebt de perfecte ingrediënten voor een lekker weekje weg. Met name het aspect 'kindvriendelijkheid' is tegenwoordig erg voornaam voor mij als jonge vader.

Precies wat we nodig hadden dus.


Generatiekloof?

Ondanks bovenstaand, is het me toch niet gelukt m'n zakelijke/operationele bril af te zetten en ver weg in de hoek te gooien. Heb echt m'n best gedaan (vraag m'n vriendin), maar ik werd simpelweg overmand met allerlei lichte gebreken die tezamen een behoorlijke doorn in het oog vormden. 

Maar jullie zijn vast sportief genoeg deze aan te horen. Zie het als feedback om jonge ouders van 'mijn generatie' meer aan te spreken. Ouders die, zeg maar, niet meer in de jaren '80 leven en een andere smaak hebben dan onze (groot)ouders. 

U zegt? 

Ja, je leest het goed. Echt lieve mensen, vanaf de eerste begroeting bij de slagboom leek het alsof we enkele decennia terug in de tijd stapten.

En dan kan ik het gaan hebben over de wat gedateerde attributen en aankleding van het park en bijvoorbeeld de gemiddelde (middelbare) leeftijd van de werknemers in kwestie, maar dat vind ik niet bepalend voor de ervaring. 

Misschien wél voor het beeld, want je ziet (van eerste begroeting bij de slagboom tot verwelkoming bij de restaurants) dat men op de automatische piloot functioneert. Waarschijnlijk doordat ze bijna tegen hun 25-jarige jubileum aanzitten en weinig verandering hebben meegemaakt in het park, zowel fysiek als mentaal (hierover later meer). 

Echter, en daar ben ik van overtuigd, valt er alsnog makkelijk te 'levelen' met de generatie Y waaronder ik mezelf schaar. En dat dus ondanks het leeftijdsverschil. Hoe? Simpelweg door een jonge geest en vriendelijke service. En aan dat laatste ontbrak het absoluut niet.


Cottage of 'verrottage'?

Nee, de 'echte' feedback start pas bij de rit naar en uiteindelijke aankomst bij onze cottage. 

Cottage - Prachtig woord om een simpele bungalow of vakantiehuisje van een exotisch jasje te voorzien. Ideaal ook om mijn nieuwe 'vakantiecontext' enigszins te verantwoorden ten opzichte van vrijgezelle collega's en vrienden die wéér een vette trip naar Ibiza of Thailand hebben geboekt. 'Ha! Maar ik kom ten minste lekker tot rust!' 'Jaaaaa, precies Tom..

Hoe dan ook, terug naar onze cottage, die bij aan- en binnenkomst minder exotisch bleek dan voorgeschoteld en qua naamstelling dramatisch degradeerde naar de meer toepasselijke naam: 'verrottage'.

Ik weet dat we gebruik hebben gemaakt van de 50% korting voor onze midweek. En dat we daarom naar het uiteinde van het park worden gestuurd, terwijl er zat huisjes beschikbaar zijn dichtbij het centrum a.k.a. de Market Dome, kan ik nog mee leven. We zijn niet vies van een stukje lopen. Zeker niet midden in de natuur. Maar, waar we wel vies van zijn, is de met mos- en schimmelachtige consumptie in een bedje van vogelpoep besmeurde gevel van de cottage. Net als de spinnenrag, stof en (wederom) vogelpoep die we aantroffen op de tuinmeubels.

Nu zijn we niet de type klanten die meteen de telefoon in kruipen om te klagen. We zijn er net, tikken later wel iemand aan, komt goed. Want kijk, daar is al wat aangename afleiding! Een gezellig welkomstpakketje op het aanrecht. Nou, mij benieuwen! Wow, maar dat is lekker beginnen: een spons en een schoonmaakdoekje. 

'Oh, maar wacht schat! Vandaar dat smerige terras, we mogen zelf lekker aan de bak!' Pleur op met je subtropisch zwemparadijs, ik ga lekker schrobben en kom later wel...onvergetelijk!


Aandoenlijk tot storend

Laten we het houden op een valse start, de rest van de rit valt hartstikke mee hoor. Op enkele hobbels op de weg na. Oplopend van aandoenlijk tot buitengewoon storend:

1. De klassieke (lees: gedateerde) uitstraling van het interieur en in het bijzonder de badkamer. Daar vonden we het volgende terug: 'Gelieve dit stopkontact (ja, met een 'k') alleen gebruiken voor uw scheerapparaat.' (Wtf? ik durfde het niet aan, maar wat nou als ik m'n mobieltje zou opladen hier? Of kon dat eigenlijk gewoon en waren jullie je tijd nog niet vooruit in 1982?)

Om niet veel verderop de volgende klassieker te treffen: de 'volumeknop voor de radio'. Uh, radio waar, wie? Gaga? Of goegoe? Verder geen connectie naar een radio te bespeuren, maar die is waarschijnlijk vlak na De Val van de Muur geïnstalleerd en inmiddels gesneuveld..

2. Het speelkoffertje dat je bij binnenkomst krijgt. 'Kijk, dat begint goed, leuk voor die kleine..oh wacht, het is meer een reclamebox voor o.a. lipton ice, waar ik 'sowieso nog veel meer van moet drinken in de Market Dome', lees ik hier.' Con-su-meer! Con-su-meer! Bepaal ik potdomme zelf wel...

3. Mexicaanse avond in de Market Dome. Ja, dan heb je me. Gek op Mexicaans eten, de muziek en de mensen. Even meer informatie vragen..'Hee, das ook toevallig, gister serveerde u nog bij het restaurant hiernaast. Leuk die sombrero trouwens. Hoe dan ook, wat staat er op het menu? Burrito's, enchilades, taco's? 'Uhhh nee meneer, gewoon het standaard menu. Ja, vroeger deden we dat wel, nu zetten we gewoon een lekker Mexicaans muziekie op en kleden we de boel ff anders aan. Geen idee waarom eigenlijk!' Top, we kijken ff verder..fijne avond!

4. Last but not least: 'Het Kraaienbos'. Inbegrepen bij de afgelegen cottage zat het gezelschap van een magere 4 miljoen opgehitste gitzwarte kraaien. De godganse dag en avond dien je je stem te verheffen om een fatsoenlijke conversatie te voeren te midden van dat klote gekakel. Maar goed, dat ligt misschien wat buiten jullie macht...(bel me voor suggesties).


Nog 1 dingetje..

Tot slot kan ik het toch niet laten nog één keer terug te komen op die fikse 50% korting, waar jullie om de haverklap mee strooien. 

Hoewel ik bij ieder ander product of dienst al vrij snel onder m'n kin zou krabben bij zo'n aanbieding (echte kwaliteit halveert haar prijs niet voor er überhaupt interesse is), vind ik het in dit geval een slimme actie. Drempelverlagend voor mensen die nog onbekend zijn met het concept 'gezinsvakanties' en een aangename kennismaking voor gezinnen die het simpelweg niet zo breed hebben. Als je die vervolgens direct een onvergetelijk tijd biedt, zou je ze zomaar (wie weet) enkele decennia kunnen binden aan je merk. Ook doen ze vast en zeker een goed woordje voor je, nemen ze de volgende keer wellicht de hele schoonfamilie mee en betalen ze met hetzelfde gemak de volle mep. Om maar weer op dezelfde manier in de watten te worden gelegd als de vorig keer. 

Maar helaas, door ons ergens achterin het park te plaatsen, met bovengenoemde kwalen in, op en rondom de cottage, voelde het alsof we een speciaal hesje kregen aangetrokken met daarop gedrukt: 'Korting van 50 procent? Man, wees blij dat je er überhaupt bent!' 

Step it up

Jullie zijn intelligent genoeg om niet té zwaar te tillen aan bovenstaand verhaal. Zie het meer als een constatering van iemand die jullie een warm hart toedraagt. Zoals gezegd, heb ik een prima tijd gehad (glimlach van dochterlief is tegenwoordig voldoende), maar ik zie kansen om het park en daarmee de klantervaring naar een hoger niveau te tillen. 

Want Landal Green Parcs ligt op de loer, en flirt nu ook al met mij. Maar ik gun jullie een tweede kans. Hoop dat het nog wederzijds is :)

Ik hoor graag van jullie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.