Doorgaan naar hoofdcontent

(Online) schoonheid vs. inhoud

'Oef, de laatste keer dat ik een aanvraag heb gehad via mijn website? Geen idee eigenlijk. Te druk met acquisitie en netwerken, ofwel het echte werk.' Ondernemers hebben vaak geen idee hoeveel business ze kunnen genereren door hun site te optimaliseren. Dit heeft vaker te maken met een gebrek aan kennis dan met motivatie. Ze zien hun website nog steeds als een digitaal visitekaartje: 'als het er maar mooi uitziet!'


Je ziet jouw concurrenten groeien, zonder fysiek meer aanwezig te zijn in de branche. Hoe kan dat? Hoogstwaarschijnlijk door zich online sterker te vertegenwoordigen. En dan heb ik het niet per se over kostbare advertentiecampagnes op websites waar jouw doelgroep regelmatig rondsurft. Het begint bij de basis; een website voorzien van een heldere structuur, gebruiksgemak en snelle navigatie. En als het kan ook nog ingepakt in een fraai designjasje. 

Van een mooi bord..

Zonder het direct te weten, is je website zo rampzalig (qua gebruik en vindbaarheid), dat je beter from scratch aan een nieuw design kan beginnen. Zoek een expert op en durf hem eerlijke feedback te vragen. Tik er desnoods nog één aan en trek je conclusie. Gaat verbeteren net zo veel tijd en geld kosten? Durf dan te investeren. Als je je er niet in verdiept, schrik je je misschien rot van het kostenplaatje. De profijt die je er uiteindelijk van hebt, is het meer dan waard.

'Leuk en aardig, maar hoe weet ik nu of het design wat me wordt aanbevolen ook gaat werken?'

Natuurlijk wil je zo veel mogelijk kunnen bouwen op de expertise van het bureau of van de freelancer in kwestie. Hij of zij moet je stapsgewijs kunnen uitleggen waarom welke keuzes worden gemaakt. En jij als leek probeert het natuurlijk zo kundig mogelijk te beoordelen. Maar ook al houd je er allerlei tips en trucs naast die je hebt gevonden via Google; om het echt te bevatten, heb je jaren ervaring nodig.

Perspectief van je doelgroep

Aangezien daar je kracht niet ligt, en je simpelweg alle tijd en aandacht nodig hebt voor je eigen 'core business', zul je het anders moeten aanpakken. Bij alle designkeuzes die gemaakt zijn op iedere pagina, komt het neer op één vraag:  

'Begrijpt m'n doelgroep dit?'

En met begrijpen bedoel ik of je doelgroep de keuzes maakt die jij met de ontwerper wilt dat 'ie maakt. Probeer te achterhalen hoe je doelgroep op je website zou kunnen landen via Google en analyseer in hoeverre de informatie klopt en interessant genoeg is om verder actie te ondernemen. Want dat is wat je wilt. Dat de bezoeker iets bestelt, een formulier invult of iets download. 

Navigatiesnelheid en gemak

Een andere belangrijke eis is dat de navigatiesnelheid hoog genoeg is om mensen op je website te houden. Stel iemand zoekt op een term gerelateerd aan jouw bedrijf en komt vervolgens terecht op een pagina met relevante informatie over die term, dan heb je het ijs al gebroken. Grote kans dat hij vervolgens meer wil weten over jou of het onderwerp in kwestie. Dit moet in hooguit twee clicks te realiseren zijn. In één oogopslag moet duidelijk zijn waar hij meer (of aanverwante) informatie kan vinden en/of hoe hij in contact met je kan komen. 

Je bent snel geneigd je website te beoordelen op look and feel. Maar hoe mooi het plaatje van je site misschien ook wordt, houd altijd de doelstellingen van je bedrijf en de wensen van je doelgroep op het vizier. Stuur dus met name aan op gebruiksgemak, overzicht en snelheid. Een mooi plaatje is leuk voor de eerste kennismaking, om echt een band op te bouwen met je klant, zul je meer moeten bieden.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.