Doorgaan naar hoofdcontent

Klantintermezzo 2

Beste marketeer,

Ok, er is een moment geweest dat ik interesse heb gehad in een racefiets. Ik weet dat je voor een goede fiets inclusief accessoires al gauw minimaal 1000 euro moet neerleggen, wat momenteel echt nog te gek is. Maar online snuffelen mag altijd, en dat doe ik dan ook graag. Op een bescheiden manier surf ik wat rond en stuit ik op enkele interessante opties bij verschillende winkels. Na een klein uurtje zit m'n zoektocht erop en besluit ik al m'n vensters te sluiten. Ik kan het me nu toch niet veroorloven en weet ongeveer waar ik het de volgende keer zoeken moet.

Tijd om wat nieuwssites te checken. Hee, maar da's grappig, de bovenkant van nu.nl is voorzien van een banner met die fiets die ik net bekeken heb. Hoe groot is die kans nou? Ach, puur toeval. Interessant artikel trouwens, eens kijken hoe Elsevier dit nieuwsbericht etaleert. Ho, wacht 's, dit artikel wordt halverwege onderbroken met een stoere hybrid fiets voor 'maar 899,- euro'. Ik open nog wat willekeurige sites en word ermee doodgegooid. Waar ik m'n digitale kont ook keer, fietsen is wat de klok slaat op het wereldwijde web. Ze kunnen me inmiddels gestolen worden!

Dit heeft natuurlijk allemaal met die verdomde koekkruimels (lees: cookies) te maken. Die heb ik met eigen goedkeuring (want snel op de site willen) achtergelaten op verschillende sites tijdens mijn zoektocht. Hierdoor heeft die fietsspeciaalzaak met z'n rijpe advertenties alle 'recht' mij meteen in de nek te hijgen. Zolang andere sites ruimte bieden aan adverteerders om hun waar te promoten, is er geen ontkomen aan. Tja, of je accepteert de cookies niet en probeert om die pop up heen nog iets mee te krijgen van de site in kwestie. 

Ik geef de fietsverkoper geen ongelijk. Voor hetzelfde geld kwam ik diezelfde advertenties enkele dagen later pas tegen en zou ik misschien wel overstag gaan. Een nachtje slapen doet soms wonderen. Net als dat zo'n nieuwe confrontatie met een fiets via de juiste advertentie (niet te schreeuwerig, enigszins bescheiden) dat duwtje in de richting van m'n portemonnee kan zijn.

Maar helaas, op dit moment werk je me dus op de zenuwen. En dat is de algemene tendens rondom een 'retargeting bannercampagne', zoals dat zo mooi heet. Uiteraard werkt het. Uiteraard blijft het product en indirect het merk 'top of mind' bij de argeloze consument, maar tegen welke prijs? Het komt nu allemaal nog wat asociaal over, zo'n campagne. Als een vervelende ex die simpelweg niet kan accepteren dat je het hebt uitgemaakt en je uit jaloezie blijft achtervolgen. 

Maar hee, wie weet is online adverteren in nabije toekomst zo geavanceerd, dat je per individu kan bepalen wanneer je je bulk aan reclame wilt presenteren. Bijvoorbeeld wanneer ik 3 maanden verder nog niet bent teruggekeerd naar je site. Wie weet klik ik dan wel op je advertentie en doe ik er nog een goed woordje voor je bij.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.