Doorgaan naar hoofdcontent

Klantintermezzo 1

Beste marketeer van bedrijf x,

Jullie bieden een excellente ''customer experience'' zeg je?


Zouden jullie eerst eens wat meer in normale taal willen praten in plaats van dat vakjargon? Of ik vervolgens behoefte heb om meer de diepte in te gaan, praten we later wel over. Als ík besloten heb een band op te willen bouwen met jullie. Ik kies bewust voor tweede persoonsvorm meervoud, want hoe sterk jullie ook proberen het bedrijf als vriendelijk individu neer te zetten, ik weet heus wel dat er meerdere slimme koppen achter de schermen voor die uitstraling zorgen.

Wees daar gewoon eerlijk in, en ik garandeer je dat ik je eerder onthoud. De eerste aanraking begint wanneer ik als consument behoefte heb aan een product van jullie. Een materiële behoefte om een tijdelijke (gevoel van) schaarste op te vullen. Zodra die eerste rit van A naar B me bevalt, stap ik uit de taxi en vraag ik je visitekaartje om bij de volgende hang naar een soortgelijke goed of ervaring eerst op jullie site te loeren.

In het geval van een eerste prettige kennismaking heb ik er ook minder tot geen moeite mee om ongevraagd mailtjes te ontvangen. Ook al kunnen die me over het algemeen geenszins raken. Zoals ik al zei zoek ik jou wel op zodra ik weer behoefte heb aan een product uit jouw shop. Natuurlijk hoop je met dit gespam 'top of mind' te zijn binnen mijn onderbewustzijn. Gaat je vast lukken. Maar wil je daar je bedrijf liever in groene of rode letters terugvinden? Houd het bescheiden en probeer het niet te frequent door m'n strot te duwen.

We hebben een leuke eerste date gehad. Ik heb duidelijk laten weten dat ik jullie bel als ik behoefte heb aan een tweede date. Dan begrijp ik dat jullie wat nerveus worden als het te lang duurt, maar dat geeft je geen vrijbrief om me te stalken.

Hoe vleiend het ook is dat jullie aan me denken omdat 'prijzen nu aanzienlijk verlaagd zijn!', ik kan het niet laten m'n cursor naar de afmeldlink te begeleiden. *Klik* en daar ga je. 

Vriendelijke groet,

Klant nummer 482929




Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.