Doorgaan naar hoofdcontent

How about a nice cup of..shut the hell up!

'Hoi Tom, ik heb je allerlei teksten over ons bedrijf opgestuurd, maar zie er (bijna) niets van terug in het ontwerp van onze site. Wil je dat alsjeblieft toevoegen?'

Ik: 'Nope'.


Klant: 'Waarom niet?'

Ik: 'Creatieve vrijheid?'

Licht geïrriteerde klant: 'Ik heb toch niet voor niets de laatste avonden zitten tikken op m'n laptop?'

Ik: 'Nee klopt. Maar de bezoeker van je site, en daarmee jouw potentiële klant, zit niet te wachten op lappen tekst over je 'transparante bedrijfsvoering' en je 'team met vakbekwame specialisten'.'

Niet bij een eerste kennismaking in ieder geval. Als ze al wat langer je digitale en/of fysieke winkel binnenlopen en zich ontpoppen als ware ambassadeurs van je merk, dan zijn ze zelfs bereid je nieuwsbericht te lezen dat conciërge Bertus reeds 20 jaar in dienst is bij je.

Trek 't voor 't gemak naar het privédomein. Je hebt vast wel eens een eerste date gehad. Begon je toen ook eindeloos over jezelf te praten en gaf je jezelf volledig bloot? Ja? Dan zat een tweede date er vast niet in. Of wel, maar dan ging het diegene minder om jou als persoon. Nee, je tast af, stelt vragen en bent beleefd, want je kent elkaar niet of nauwelijks.

Hetzelfde geldt voor je presentatie online. Je wilt je product slijten aan iemand die je niet direct kan zien, laat staan een koffie aanbieden en verbaal beïnvloeden. Daarom geldt op je website: 'a little less conversation, a little more action' (zet desnoods de remake van onze vriend Junkie XL op repeat). Grote kans ook dat een bezoeker van je site naast jouw website nog 10 tabbladen open heeft staan met concurrerende sites, die (je raadt het al) exact hetzelfde product verkopen, in een ander jasje. En vaak interesseert het hem geen achterwerk wat voor jasje het precies betreft. Hungry - need food - now.

Ook onze grote vriend Google is niet meer gecharmeerd van al je zelfbevlekking. Wel van relevante content. Informatie die er toe doet voor de bezoeker van je website. Waar hij/zij echt iets aan heeft en niet extreem doorzichtig is volgepropt met zoekwoorden in de hoop hogerop in de zoekresultaten te komen. Daar is hij veel te slim voor geworden en trapt 'ie niet meer in. Sterker nog, als een ware 'keywordpolice' stuurt hij je zo naar pagina 453 als je de boel probeert te manipuleren.

Doe maar niet dus.

Maar kan ik dan helemaal niets meer vertellen over ons bedrijf? Jawel, maar breek het op in hapklare brokken, breng het op smaak met een snufje zout en smeer het vervolgens lichtjes uit over verschillende delen van je website. Neem je bezoeker mee in jouw verhaal door een slimme en vermakelijke combinatie van beeld, tekst en animatie. Open bijvoorbeeld met drie heldere bullet points wat jouw product uniek maakt. Breng verder op in je site via een fraaie infographic jullie werkwijze in kaart. Alles ondersteund door vlijmscherpe fotografie.

Kort gezegd: regel een online beleving. Een warm bad waar je langzaam de bubbels van aanzet. Niet door jezelf centraal te stellen, maar je product en daarmee de behoefte van de bezoeker van je site. Zodat alle openstaande tabbladen om je heen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Zodat mensen graag terugkomen en over je gaan vertellen. Beste marketing die er is. En dat alles door simpelweg minder te lullen en meer te luisteren. Ook gelijk weer een tip voor je eerste date.

Oh en vergeet niet iedere pagina van je site dezelfde aandacht en kwaliteit te geven. Als een rode draad door je website heen. Niet dat je opent op je homepage met een heerlijke glas champagne, en het verderop in je site moet doen met een glas karnemelk dat over de datum is.

Reacties

Populaire berichten van deze blog