Doorgaan naar hoofdcontent

Klantintermezzo 3

Beste Marketeer van Oral B / Skoda / Sportlife etc. 

Het is zaterdagmorgen. De wekker gaat, niet. Onnodig, want m'n dochter is al wakker. En ik dus ook. Allemaal prima, haar glimlach doet wonderen (voor m'n humeur, niet voor de wallen). Laten we de dag beginnen met een stukje Bumba via Youtube. Gezellig op schoot kies ik een willekeurige clip. 'Uw video start na deze commercial'. Tuurlijk, ook het kinder(video)domein is besmet, niets aan te doen. Ff geduld..


Maar wat blijkt? De verplichte 20 seconden kijkkost voor het Bumba avontuur betreft de ene keer een commercial voor Sportlife, dan weer voor Oral B en nog een andere keer voor de nieuwste Skoda. Holy crap, hoe bedoel je 'outta context' qua tijdstip, type content, doelgroep etc.! Vanwaar die muffe, traditionele media aanpak? Heb je in 2016 eindelijk een arsenaal aan opties om me 'relevant' te targetten, wordt er toch nog met hagel geschoten in de hoop op wat willekeurige kliks richting een landingspagina. Want zeg eerlijk, heel veel verder dan pageviews om je gespendeerde budget te onderbouwen voor deze campagne zal je waarschijnlijk niet komen..

Youtube. Een prachtige vrucht van de digitale revolutie waar je de regie in eigen hand hebt, waar je volledig je eigen 'programmering' kunt samenstellen en lekker ongegeneerd content kan verorberen wanneer en waar je maar wilt. Lekker ver weg van de traditionele gedachtegang (zender -> ontvanger) en daarmee het oude reclamedenken. Zou je denken, toch? Beste heer/dame achter de schermen van deze campagnes.. het kan een toevalstreffer zijn, maar zo te zien heb jij nog steeds geen idee wie je tegenover je hebt. Men neme een scheut cookies en brokkelt deze in eerder verzamelde data en hoppa: ik word gelezen als een (e-)boek!


Niets is minder waar. Tuurlijk, je hebt genoeg budget om je flashy product en masse te vermarkten. En tuurlijk, daarmee zal je vast bij een enkeling in het brein klimmen en blijven hangen. Maar dan nog, de context van de content in kwestie (Bumba) en jouw gelikte commercial zijn zo in strijd met elkaar, je zou je excuses moeten aanbieden. Ter plekke via de smart tvbuis zo m'n huiskamer in terwijl ik zit met kind op schoot en vlak na het Bumba filmpje in kwestie. Doe maar in de vorm van een commercial, want dan kan ik je wél garanderen langer dan 20 seconden te kijken. Als dat te pijnlijk is (of je wilt liever anoniem blijven) schenk me dan je pakje kauwgom een jaar lang gratis en voor niets, of doe een tandenborstel en een ritje in je Skoda cadeau. 

Resultaat? 


1. Grotere kans op een (warme en comfortabele) plek in m'n geheugen. 

2. Nóg grotere kans dat ik een stevig portie 'word of mouth' marketing zal aanwakkeren voor je.

Trouwens, ik heb nog nagedacht over hoe je me wel zou kunnen pleasen met je commercials. Nu is het onderbreken (of in dit geval uitstellen) van een goed stukje amusement nooit m'n favoriete bezigheid geweest - serieus, wie kijkt er nog een film op tv inclusief 34 reclameblokken? - maar als je dan toch bepaalde behoeften probeert te kweken bij me die er nog niet waren, doe het dan binnen de context van de content in kwestie. In dit geval nogal een uitdaging voor je, dus misschien moet je simpelweg de ruimte bieden aan concullega's van bijvoorbeeld Pampers, die me een volgende keer kunnen plagen met korting op een nóg beter absorberende luier dan de vorige versie. 


Nog steeds een kleine kans dat ik Bumba wegklik, m'n dochter opzij schuif en direct het digitale winkelmandje in duik, maar het vergroot wel de kans dat ik als eerste aan ze denk als m'n voorraad luiers weer op is.. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ach, customer..zeur nie!

'Mag ik uw jas aannemen meneer?' Maar natuurlijk. Uh, je werkt hier wel toch? 'Uiteraard meneer. U bent overigens 20 minuten vroeger dan de gereserveerde tijd. Mag ik u uitnodigen aan de bar plaats te nemen? We bieden u daar graag een drankje aan terwijl we uw tafel klaarmaken. Dit drankje ziet u overigens niet terug op uw uiteindelijke rekening.'

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.