Doorgaan naar hoofdcontent

Je eigen contentimperium? Bezint eer ge begint!

'Tom, ik ben er een beetje klaar mee. Heb sinds een half jaar iemand in dienst om met Facebook te knallen. Leek me een goede zet, gezien iedereen het doet. Maar wat we ook doen, we blijven hopeloos achter op concurrenten. Ok, toegegeven, we zien onze fanbase gestaag groeien en we zijn vitaler als merk, maar veel interactie is er niet. Geloof niet dat dit aan ons is besteed.'


Ongeleid contentprojectiel

'Tja, had ff een half jaar eerder aangeklopt', was m'n eerste gedachte. Dan hadden we samen kunnen bepalen of dit middel echt van meerwaarde is voor je bedrijf, ook al 'doet iedereen het al'. Wat blijkt namelijk? Meneer sprong in een rivier, zonder te peilen hoe de stroming staat, wat de temperatuur is en hoe diep het is. Dan houd je het even vol door druk te spartelen, maar op een gegeven moment ga je toch echt kopje onder.

Mocht deze metafoor niet meteen tot je doordringen: geen strategie = funest. 

Het is niet meer dan logisch dat je je concurrenten benijdt bij het zien van dynamiek en interactie op hun social media. Wekelijks druppelen er fans bij en worden posts gevarieerder en campagnes gelikter. Grote kans ook dat ze hun stijgende populariteit terugzien in conversie op hun website. Maak je niet druk, ook dat is niet over 1 nacht ijs gegaan. Gun jezelf de tijd om alles eerst goed op een rijtje te zetten en een degelijke strategie te formuleren.

Als jij je merk succesvol wilt positioneren in de wondere wereld der contentmarketing, is er een aantal basiselementen dat je eerst kraakhelder op een rij moet hebben. Zie dit als het noodzakelijke fundament waarop je je toekomstige imperium kunt bouwen. Of stulpje, als je iets minder ambitieus bent.

Back to basic

En dat proces begint met een kritische blik in de spiegel. Formuleer zo concreet mogelijk wat je doet, voor wie je het doet, hoe je het doet en vooral: waaróm je het doet.

1. Identiteit vs. Imago

Begin met het definiëren wie je bent als merk, en vooral, wie je verlangt te zijn in de ogen van je klanten en prospects. Je gewenste imago. Schot voor open doel hoor ik je denken? Voor sommigen misschien. Voor heul veul ondernemers verre van. Zonder fatsoenlijk antwoord op deze vragen, verkwast je tijd en geld. Kleine tip: selecteer een kernteam uit het bedrijf bij dit proces. Organiseer wekelijkse brainstormsessies, dan wel niet onder begeleiding, en zorg voor een open, relaxte sfeer. Waar ieder idee vrij is de kamer rond te stuiteren. De eerste grote vraag moet zijn: 'Wie zijn we?', opgevolgd door: Wie zijn we voor onze klanten?'. Klim in de huid van je klant, ondersteund met verzamelde reacties via email, telefoon en website.


2. Waarom doe je wat je doet?

We vervallen al snel in vormen van automatisme. Met het verliezen van scherpte tot gevolg. Door regelmatig stil te staan bij bepaalde acties en jezelf de simpele, doch filosofisch getinte vraag te stellen: 'waarom doen we dit?' behoud je die scherpte. Als je eenmaal goed in de smiezen hebt waar je voor staat en welk imago er heerst over jouw bedrijf, zou je jezelf deze vraag bij iedere nieuwe actie moeten stellen. Mocht iemand uit je team worden afgeleid door 'wellicht een zeer interessante nieuwe tool dat het bedrijf naar the next level zal brengen', dan heeft iedereen het recht om hardop te vragen: waarom zouden we dat doen? Of: waarom is dit nuttig?


3. Leer je publiek kennen.

Heb jij (en de rest van je team) helder voor ogen wie er aan de andere kant van de bar zit? En hoe je die tot echte stamgasten kan transformeren? No sweat, je bent niet de enige. Hoe beter jij je publiek kent, hoe makkelijker het wordt om ze op hun wenken te bedienen. Je hebt echt geen fancy tools nodig om het net af te struinen naar insights over je doelgroep. Wijs 1 of 2 collega's aan die 1 uur per week social media, fora en andere sites bezoekt, met de intentie personen te monitoren die geïnteresseerd zijn in de producten/services die jouw onderneming biedt. Verzamel zoveel mogelijk informatie (leeftijd, inkomen, beroep, interesses, etc.). Op deze manier kun je je eigen persona's ontwikkelen zonder de (dure) hulp van externe partijen of tools. Verzamel notities bijvoorbeeld in Google Docs en deel het met collega's.


4. Bouw een community om je merk heen.

Toegegeven, dit is niet voor idereen weggelegd. Een helder beeld schetsen van je doelgroep is 1 ding. Om ze vervolgens te verleiden jouw informatie te lezen (en als het meezit ook te delen) is een tweede. Maar een community bouwen rondom je merk, bestaande uit fans en ambassadeurs? Die, gepassioneerd dat ze zijn, continu actief op zoek zijn naar nieuwe content van je? Dat is ff een ander verhaal. 

Toch kan het, en is het meer dan de moeite waard in ieder geval een poging te wagen. Houd het vooral praktisch. Volg betrokken klanten/consumenten via social media, deel hun content, beantwoord hun vragen en verras ze met persoonlijke posts of emails. Grote kans op een sneeuwbaleffect ('hee, die wordt verwend, dat wil ik ook!) en daarmee meer fans.

5. Ga heen en vermenigvuldig u(w content)!
Je ziet het, nu pas begin ik over het produceren van content. Dat is natuurlijk geen toeval. Scroll maar eens terug naar de intro. De fun en impact van contentmarketing verdwijnt als sneeuw voor de zon als je er geen strategie aan koppelt. Zonder een helder beeld waar je voor staat en voor wie je het doet, is het schieten met hagel.

En als je dan eenmaal begint met jezelf te vermenigvuldigen (lees: je expertise beetje bij beetje ten tonele brengen), probeer altijd de volgende ingrediënten door je content te mixen:

Inspiratie
Stel jezelf de vraag: 'Wat kan ik creëren dat m'n doelgroep echt raakt?' En dan doel ik niet op het fabriceren van romantische teksten om de eigenschappen van je product of service op te hemelen. Probeer liever te schrijven/vertellen over de rust/plezier/nut dat het je doelgroep zal bieden. De benefits op emotioneel niveau dus. 

Stel, je verkoopt CRM-systemen. Dan zou een groot deel van je content kunnen bestaan uit de voordelen die een ondernemer ervaart na de implementatie ervan: meer tijd, efficiëntere bemiddeling, overzicht, rust etc.  

Urgentie
Inspireren is belangrijk, maar je kan ook je doel voorbij schieten waardoor mensen afhaken. Daarom is het van belang dat je je doelgroep blijft aanspreken op directe behoeften. Denk als een uitgever en houdt de thema's/onderwerpen die je bespreekt binnen de juiste context (jouw branche/expertise).   

Onmisbaar
Probeer altijd een 'deze-info-heb-ik-echt-nodig'-component in je content te bouwen. Erg lastig als je pas net begint met contentmarketing (extra door concurrentie om je heen die al een reputatie hebben), maar zo vergroot je de kans dat je publicatie gelezen en gedeeld wordt. 
Heb je een hoveniersbedrijf en wil je je onderscheiden van de rest met behulp van contentmarketing? Schrijf voor jezelf uit tegen welke problemen klanten meestal tegen aanlopen en bouw daar je content omheen. Tip: schrijf het niet alleen uit, maar laat het ook zien door middel van video. 

Zo zien ze de expert in actie. Beter bewijsmateriaal is er niet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ach, customer..zeur nie!

'Mag ik uw jas aannemen meneer?' Maar natuurlijk. Uh, je werkt hier wel toch? 'Uiteraard meneer. U bent overigens 20 minuten vroeger dan de gereserveerde tijd. Mag ik u uitnodigen aan de bar plaats te nemen? We bieden u daar graag een drankje aan terwijl we uw tafel klaarmaken. Dit drankje ziet u overigens niet terug op uw uiteindelijke rekening.'

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.