Doorgaan naar hoofdcontent

Pak die content en smeer 'm (uit)!

'Recycle je content? Hoe bedoel je? Dat iemand de e-mail die ik verstuur, na het lezen weer terugstuurt voor wat wisselgeld?' 

Hoewel ook hiervoor vast een verdienmodel te verzinnen is, doel ik natuurlijk op iets anders. Door content op te splitsen in meerdere onderwerpen, te hergebruiken en uit te smeren over verschillende media, kun je sterker groeien in je rol als expert. Je realiseert meer contactmomenten met je doelgroep en je komt de diversiteit aan mediagebruik beter tegemoet. Zoals je weet, leiden er tegenwoordig meer wegen naar Rome (lees: interessante content)!


Ijdele hoop

Je bent ondernemer en hebt het super druk met het runnen van dagelijkse projecten, tevreden stellen van huidige klanten en het realiseren van new business. Je erkent de kracht van contentmarketing, en deelt met regelmaat vakspecifieke informatie met je doelgroep, maar je kiest al gauw voor de bekende weg qua middel gezien het tijdgebrek.

'Aaah, eindelijk na twee weken zwoegen in de late uurtjes toch weer een nieuwe blog kunnen schrijven. Morgen gauw even op de website plaatsen, misschien even pushen op Linkedin, en dan maar hopen op nieuwe klanten. Over twee weken weer eens kijken of ik een nieuw, prikkelend onderwerp kan verzinnen. Back to work!'

Op eerste gezicht een logische beredenering. Ware het niet dat je contentmarketing niet moet inzetten in de 'hoop' nieuwe klanten te werven. Dat proef je door een publicatie heen en gaat niet werken. Neem de liefde van je leven als metafoor. Die vind je ook niet door geforceerd om je heen te jagen. Dat is te geforceerd en straal je af op je omgeving.

Hoe je contentmarketing wél dient te gebruiken lees je in deze post. Waar het mij nu om gaat is het laatste stuk van bovenstaande quote: een nieuw onderwerp verzinnen voor de volgende post. Want niet iedereen is zo inventief iedere keer weer een volledig nieuw en inspirerend onderwerp uit z'n hoed te toveren. Laat staan wéér uren in de avond en weekend vrij te maken om te schrijven, te slijpen en het te promoten.

Contentmapping: uitsmeren en verspreiden

Voor die ondernemers wil ik adviseren om het gepubliceerde artikel nog eens goed te bestuderen en de volgende twee dingen te doen:

1. Filter uit het artikel meerdere subonderwerpen.
2. Maak gebruik van verschillende communicatiemiddelen.

Op die manier creëer je gemak voor je zelf en meer contactmomenten met je doelgroep. Pak het hoofdthema van je artikel, snijd het in meerdere stukken en verspreid het over de komende weken in een contentkalender. Bekijk vervolgens per onderwerp in wat voor vorm je het wilt gieten (blog, video, podcast, whitepaper) en bepaal voor wie dit interessant is. Aan de hand van dit laatste kun je je overzicht afronden door het juiste medium eraan te koppelen (social media, website, youtube etc.).

'Makkelijk praten zo in je blog, maak het eens concreter!' 

Ok, neem dit artikel als voorbeeld. Mijn hoofdonderwerp is content mapping. Dit onderwerp leent zich uitstekend voor meerdere subonderwerpen, zoals: de betekenis ervan, praktijkcases, handige tools etc. Zo zou ik dit thema dus kunnen uitsmeren over meerdere contactmomenten met mijn doelgroep. En het mooie is, dat je content mapping op haar beurt weer als subonderwerp kan beschouwen binnen het totale domein van content marketing. 

Krijgt een lekker matroesjka-effect zo hè?

Al zou ik actief zijn in sales en het thema 'new business' willen aankaarten, zou ik dit kunnen opsplitsen in onderwerpen als koude acquisitie, verschillen tussen leads en prospects, cross- en upselling, netwerken etc.

Bouwen aan loyaliteit

Deze eerste publicatie over content mapping kun je dus meer zien als een introductie tot het verschijnsel, wat ik later kan opvolgen door subonderwerpen die meer de diepte in gaan. Zo neem ik m'n lezer stapsgewijs mee in een verhaal bestaande uit meerdere episodes en bouw ik aan een zekere vorm van loyaliteit. Denk aan je favoriete tv-serie waarbij het totale verhaal in porties is opgedeeld, zodat jij niet kan wachten tot de volgende aflevering. (Netflix heeft die spanningsboog weliswaar wat korter gemaakt, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Overigens, nu heb ik ervoor gekozen om dit onderwerp in blogvorm aan te halen. Misschien kom jij erachter dat jouw onderwerp veel beter uit de verf komt door het visueel te maken. Je wilt bijvoorbeeld een complex stuk gereedschap aan de man brengen, dan werken productvideo's wellicht beter. Of je hebt een uitgebreid marktonderzoek gedaan (relevant voor jouw klanten) en wilt de kwantitatieve conclusies ervan op een frisse manier afbeelden en delen. Dan is een infograpic weer een handige tool.

Extra boost

Hoe dan ook, als je alleen al van te voren goed nadenkt over aanvullende mogelijkheden, heb je al snel veel extra content. Zo krijg je meer overzicht en geloof me, je gaat het steeds leuker vinden om je doelgroep weer van relevante kennis te voorzien.

Bovendien realiseer je meer tijd om na te denken over een extra boost aan je publicatie. Zowel vóór, aan de hand van bijvoorbeeld een kleine teaser per email ('Benieuwd hoe je je omzet in 1 week 100% kan laten groeien? Bekijk dan mijn eerstvolgende webinar op 25 juni blabla..) als ná, door de buzz die je hebt aangewakkerd nog een tijd actief te houden op bijvoorbeeld Twitter of Facebook.

Bedenk overigens wel dat elk communicatiekanaal zijn eigen gebruiksaanwijzingen heeft. Maar dat is weer een episode op zich en bewaar ik liever voor een ander keer..

Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.